سایز متن   /

بسم الله الرحمن الرحیم

استاد بهرام پور / شنبه ۱۲/۲/ ۱۳۹۴ (۱۳ رجب) ساعت ۱۷/ مسجد دانشگاه تهران/حلقه تفسیر قرآن

اینکه خدا غفار است (بسیار آمرزنده) نشان از زیاد بودن مذنب است.

غیر ممکن است که کسی اهل بیت را بگیرد و قرآن را ترد کند و بالعکس!

میگویند:«فیه ذکرکم»  یاد نامه شما در این قرآن است.نه اینکه قرآن را تلاوت کنید و به همین اکتفا کنید.

” و من اظلم ممن ذُکِّر بآیات ربه … “چه کسی ظلمانی تر است از آن آدمی که او را دعوت میکنند، نصیحت میکنند و دنیا و آخرت را به او نشان میدهند؛ عصبانی میشود و پشت میکند! این تاریک ترین آدم است.

آیه ” و من اظلم ممن کتم شهاده عنده من الله …” (بقره آیه ۱۴۰) هیچکس ظالم تر از آن عالمی نیست که نمیخواهد حق را به مردم و مجموعه خود منتقل کند!

برخی از علمای وهابیت میگویند که کتابهای شیعه نخوانید! می گویند چون خون شیعه هدر است، آبرویش هم هدر است. رساله که دانشجو می نویسد اگر علیه شیعه بنویسد رساله اش را زود می پذیرند.

حالا که این ها با آمریکا بودنشان، آدم کش بودنشان رو شده است. باید صداسیما از همان اوایل روی آنتن مناظرات را می برد.

تدبر در قرآن اینست، بدانید شما مستغرق در ظلمات هستید. باید تنتان بلرزد. شما باید در زندگی تان بگردید، ببینید کجا تاریکی وجود دارد.

یکی از شبهاتی در بین مردم هست، در یک آیه هست، هر که را خدا اراده کند “أن یهدیه” که هدایتش کند، یشرح صدره فی الاسلام؛ سینه اش را بسوی اسلام باز می کند. فاعل این فعل کیست. رب است دیگر! می دانید آن خانم چرا حجابش را رعایت نمی کند؟ چون زینب و زهرا و حجاب در سینه اش نرفته است. بیرون است. شما را با تیر بزنند دست از نماز واجب برنمی دارید. چون نماز واجب این تو(سینه) رفته است. اگر کسی خلاف می کند، عمل نمی کند، به درون سینه اش (معارف) نرفته است. این یک رمز است. می گوید واعظان شما اگر بخواهید از افت ایمانی و عملی نجات بدهید، باید معارف در ذهنشان بریزید؛ یشرح صدره بکنید. حال سوال این است که خدا چگونه هدایت می کند؟

ما دو جور هدایت داریم: ۱ – ارائه طریق (ممکن است به مقصد برسد یا نرسد)

۲ – ایصال به مطلوب

شغل پیغمبر ارائه طریق است. “و ما علی الرسول إلا البلاغ المبین” پیغمبر موظف است به شفاف گویی. حق ندارد مبهم گویی کند. باید پیام خدا را خوب برساند. در قیامت هم بازخواست می شود.

حال ما چه کنیم که هدایت ایصال به مطلوب شامل ما هم باشد؟

هرکس به دستورات ارائه طریق عمل کند نامش در لیست هدایت ایصال به مطلوب می رود. خداوند دست به کار “یهدی من یشاء” می شود. شما همین که به اینجا (اعتکاف) آمده اید، دارید به ارائه طریق عمل می کنید. ما در نماز اول می گوییم إیّاک نعبد و إیّاک نستعین، این فعل ماست. بعد می گوییم حالا نوبت آن است که ایصال به مطلوب را بخواهم: “إهدنا الصراط المستقیم”.

خیلی به دنبال انبار شدن علم و تفسیر و اینها نباشید. آن چه را که یاد گرفته اید به کار ببندید و إلا نور نمی آید. شما کل قرآن را که بیش از شش هزار آیه است را نمی گویم، فقط یک آیه را آنهم” إیّاک نعبد و إیّاک نستعین “را عمل کنید.

ویژگی های نمازگزار در سوره مومنون آمده است.

شیطان طبق آیات قرآن مخلَص را از تیر رس شیطان خارج است. مخلَص، اسم مجهول است و فاعل خلوص در آن خداست. ولی در مخلِص فاعل انسان است. هر مخلَصی اول دوره مخلِص را طی کرده است. یعنی ابتدا ارائه طریق را عمل کرده و سپس ایصال به مطلوب به سراغش می آید.

ایصال به مطلوب را مزه مزه نکرده ایم، غوغاست!

از پدر و مادرهایتان بخواهید برای ارائه طریق برایتان دعا کنند.

“یهدی من یشاء” را سه جور معنا می کنند: ۱ – خدا هر که دلش خواست هدایت می کند (معنای دیکتاتوری خداوند است) ۲ – خدا هدایت می کند؛ هر که هدایت را بخواهد. (اشکال این معنا آن است که فاعل دو فعل را یکی نمی گیریم، اولی را خدا و دومی را عبد فاعل می دانیم) ۳- این تعبیرش این است: من نگاه می کنم هرکس دنبال هدایت شدن بود، با میل و رغبت دنبال هدایت شدن بود، زمینه هدایتش را فراهم می کنم (این ترجمه اشکال معنی دوم را ندارد اگرچه حکمت ترجمه ۲ و ۳ صحیح منتقل شده است)

دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی